Bezoek aan de Wintertuin met studenten DAE

Eén van de prototypes die in het kader van Scan4Stories wordt uitgewerkt, draait rond het verhaal van Mère Ignace Claes die als zuster van het Ursulineninstituut in Onze Lieve Vrouw Waver als spion actief zou zijn geweest tijdens WOI. Dit verhaal werd als uitgangspunt gebruikt om een concept uit te werken rond vrouwelijke spionnen tijdens WOI. Dit concept wordt momenteel verder uitgewerkt tot een volwaardig prototype door een groep 3de-jaars studenten DAE die hiervoor een escape game zullen ontwikkelen in Virtual Reality.


Virtual Reality voor meerdere spelers


We zien steeds vaker Virtual Reality belevingen in musea en erfgoedinstellingen verschijnen. Vaak zijn deze echter bedoeld voor één enkele gebruiker. Dit betekent vaak lange wachtrijen en een zeer individuele beleving. Omwille hiervan werd er voor dit prototype nadrukkelijk gekozen voor een multiplayer ervaring waarbij 2 tot 4 spelers samen als spion tijdens WOI aan de slag kunnen binnen de muren van het Ursulineninstituut. Een escape game concept leent zich zeer goed om hiermee te experimenteren.


Storytelling in Virtual Reality


Om het verhaal te vertellen van de vrouwelijke spionnen en hun werk tijdens WOI, wordt bij dit prototype gebruik gemaakt van een escape room als context. Hierbij zal de speler het verhaal niet te zien krijgen of het verhaal niet horen vertellen, maar zal hij zelf deel van het verhaal uitmaken om zo te ervaren hoe spionage tijdens WOI er juist uitzag. Op deze manier spelen we onmiddellijk in op het voordel van deze immersieve technologie om het verhaal op een interactieve manier te vertellen. Om de escape game van context te voorzien zullen ook één of meerdere acteurs aan de hand van volumetric capture worden ingescand. Op deze manier kunnen heel erg realistische personages in virtual reality worden weergegeven. Deze acteurs zullen een korte intro en exit voorzien.


De Wintertuin van het Ursulineninstituut


Aangezien het verhaal uitgaat van het personage van Mère Ignace Claes, hebben we ervoor gekozen om de escape game te situeren binnen de muren van de Wintertuin van het Ursulineninstituut. Om deze ruimte zo waarheidsgetrouw mogelijk in virtual reality na te bouwen, gingen we samen met de studenten op bezoek. De studenten kregen tijdens het bezoek de kans om alles in detail te bekijken en om voldoende foto's te nemen. Ze kregen ook wat uitleg over de Wintertuin en het Ursulineninstituut van Tinka Lembrechts van Kempens Landschap.




Meer informatie over de Wintertuin vind je hier https://www.visitwintertuin.be/bezoeken .

5 keer bekeken

© Scan4Stories 2020.